01 / 04 – Stichting Starter ziet grote kansen voor de woonstarter in 2014. Aanhoudende lage rente belangrijke oorzaak van de mogelijkheden voor starters

Alkmaar, 31 maart ’14 – Stichting Starter ziet door de aanhoudende rentedalingen en de lage huizenprijzen alsmede door de duidelijke regelgeving grote kansen voor de woonstarter op de woningmarkt. Maar tevens is Stichting Starter kritisch op de zogenaamde 104% regel ten aanzien van de verstrekking op hypotheekhoogte.

Renteontwikkelingen
Door de huidige renteontwikkelingen die nog steeds een dalende trend laat zien kan een starter nog relatief veel lenen ondanks de wederom strengere normen van 2014. In vergelijk met 2011 toen de gemiddelde tien jaars rente 5,4% was en nu 3,93% is kan een starter met hetzelfde inkomen exact dezelfde hoogte aan hypotheek krijgen. Echter indien de rente gaat stijgen dan zullen de starters gaan voelen dat er een stuk minder hypotheek verkregen kan worden. Echter de tekenen op dit moment zijn gunstig daar er op dit moment nog een dalende rentetrend is.

104% marktwaarde versus eigen geld en aankoopbegeleiding
Waar Stichting Starter zich wel zorgen over maakt is de snelle invoering van het steeds minder mee kunnen financieren van de kosten koper tot 104% op 2014 (wat 103% wordt in 2015). “Wij maken ons als belangenbehartiger voor de koopstarter wel zorgen over het feit dat starters nu gaan bezuinigen op de kwaliteit van dienstverlening om op deze manier zo min mogelijk eigen geld paraat te hoeven hebben voor de aankoop van hun huis”, aldus Dirk Hoogeterp van Stichting Starter. “Wij adviseren starters zoveel mogelijk gebruik te maken van gerenommeerde aankoopbegeleiding van hun huis. Want hoe vaak koop je tenslotte een huis? Maar ook die van een goede financieel adviseur. Doordat deze kosten nu niet meer mee te financieren zijn, zien wij dat starters hierop gaan bezuinigen en dat is een slechte ontwikkeling”, vervolgt Hoogeterp. “Natuurlijk kan je als starter best veel zelf, maar een starter kent in vele gevallen het klappen van de zweep (nog) niet en betaalt zo vaak onnodig teveel voor een woning of teveel rente voor zijn hypotheek en dat kan niet de bedoeling zijn van de wetgever die juist het belang van de consument voorop wilt stellen. Wij pleiten dan ook om de kosten koper volledig mee te kunnen financieren alsmede de verbouwing en deze in een versnelde periode terug te laten betalen, zodat de gewenste doelstelling van het kabinet om de schuldenlast laag te houden sowieso wordt gerealiseerd”, beëindigd Hoogeterp zijn betoog.

Starterscafé
Stichting Starter organiseert al sinds 2008 door het hele land Starterscafés. Op een informele manier kan de koopstarter in een plaatselijk café terecht voor al zijn of haar vragen over het kopen van een huis. Alle benodigde partijen zijn daar aanwezig t.w. de notaris, de makelaar, de hypotheekadviseur en veelal de gemeente met informatie over de starterslening. Op www.stichtingstarter.nl zijn de actuele Starterscafés terug te vinden.

Bron: www.perssupport.nl