27 / 06 – Stichting Starter is verbaasd over de uitkomsten van het uitgelekte rapport van de Commissie Structuur Nederlandse Banken dat aangeeft dat bij het kopen van een huis nog maar 80 procent van de marktwaarde van de woning gefinancierd mag worden.

Huidige situatie
In tegenstelling tot wat beweerd wordt dat starters op dit moment 110 procent van de marktwaarde gefinancierd kunnen krijgen is dat op dit moment nog maar 105 procent van de marktwaarde aan hypotheek verstrekt mag worden. Vorig jaar was dat nog 106 procent van de marktwaarde. En het huidige regeerakkoord schrijft voor dat dit percentage met 1 procent per jaar terugloopt tot de 100 procent marktwaarde. Zo is het nu.

Kopen alleen nog voor starters met een “bruidsschat” van ouders
“Als dit rapport daadwerkelijk klopt en uitgevoerd gaat worden dan voorzie ik zeer zwarte wolken boven de woningmarkt. Straks kunnen, iets wat ik overigens 5 jaar geleden al voorspelde, alleen de kinderen van rijke komaf nog een woning kopen en wordt kopen voor de kinderen van de gewone man wordt dit onmogelijk” aldus Dirk Hoogeterp van Stichting Starter. “Als je ziet dat veel koopstarters al kampen met een studieschuld, die tegenwoordig mee getoetst moet worden voor de verstrekking van de hypotheek dan kan je niet verwachten dat de huidige koopstarter zo maar even ca. 40.000 euro op de plank heeft liggen bij een woning van 200.000 euro plus de kosten koper.”

Stijging aantal consumptieve kredieten sinds 105 procent marktwaarde regeling (volgend jaar 104 procent)
Sinds dit jaar de 105 procent regeling van kracht is, moet de starter tot een koopsom van ca. 175.000 euro sowieso eigen geld inbrengen. “Wij merken in gesprekken met starters en makelaars dat dit al vaak een probleem is en dat er daardoor verkeerd wordt bezuinigd om bepaalde dienstverlening die juist voor de starter essentieel is niet meer af te nemen. Ook het meefinancieren van een verbouwing is een stuk lastiger, ook hiervoor moet tegenwoordig behoorlijk eigen geld meegebracht worden. We merken dat nu vaak die verbouwing uit consumptieve kredieten wordt gefinancierd tegen woekerrentes, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ook wordt er op deze manier bezuinigd op duurzaamheid van de verbouwing bij oudere huizen” aldus Hoogeterp die zich werkelijk zorgen maakt over deze voorstellen.

Stichting Starter komt op voor de belangen van de koopstarter
Stichting Starter komt op voor de belangen van de koopstarter. Door het houden van Starterscafés door het hele land geeft Stichting Starter de meest actuele informatie aan de koopstarter op een laagdrempelige manier.

Originele artikel staat ook op perssupport.nl »