13 / 12 – De Starterslening moet weer nieuw leven ingeblazen worden. Voor de lening moet een eenmalig budget van 40 miljoen euro beschikbaar worden gesteld.

Daarvoor pleiten de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), de stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten en de NVB, Vereniging voor Ontwikkelaars en Bouwondernemers, Vereniging Eigen Huis, de Neprom en de VNG in een brief aan de fractievoorzitters en woordvoerders Wonen in de Tweede Kamer.

De Starterslening, bedoeld voor startende kopers op de woningmarkt, ging vorig jaar aan zijn eigen succes ten onder. De regeling zou oorspronkelijk tot eind 2011 van kracht zijn. Ook de Koopsubsidie, eveneens bedoeld voor starters, stierf in 2010 een voortijdige dood. Hierdoor zijn er geen stimuleringsregelingen voor starters overgebleven. De zes organisaties schrijven in de brief dat de keten van de woningmarkt begint bij de starter. Als duizenden starters toetreden tot de woningmarkt brengt dat een veelvoud aan verhuisbewegingen op gang. Het sneeuwbaleffect van de Starterslening vormt een enorme stimulans voor de economie. Het is een uitgelezen instrument om met name de lokale woningmarkt weer op gang te brengen.

De organisaties vragen de fractievoorzitters tijdens de behandeling van de begroting van Binnenlandse Zaken een eenmalig budget van 40 miljoen euro te bepleiten voor de Starterslening. Eerders heeft de lening 8600 starters aan een woning geholpen, met zo’n 40.000 verhuisbewegingen tot gevolg.