06 / 11 – Na het gematigde enthousiasme van Stichting Starter inzake de kabinetsplannen over de woningmarkt is Stichting Starter verbijsterd over het nieuws van de SvN om te stoppen met de Startersleningen in heel Nederland.

Na de onduidelijkheid over de inkomensafhankelijke zorgpremie, blinkt Rutte 2 nu uit in onduidelijkheid over de woningmarkt en met name voor de Starters. Daartoe heeft de SvN  (Stimulering Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenteen) een begrijpelijke keuze gemaakt om de starterleningen niet meer te verstrekken.  “Ik begrijp de SvN met haar standpunt in deze”, aldus Dirk Hoogeterp van Stichting Starter, “maar ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat dit regeerakkoord voor zoveel onduidelijkheid zorgt dat daar nu de Starter op de woningmarkt de dupe van is”
15 november versus 31 december
Iedere starter die nog voor 15 november een aanvraag Starterslening indient via zijn hypotheekadviseur komt nog in aanmerking voor de Starterslening echter dient die starter wel voor 31 december 2012 te passeren (eigenaar te worden van de woning). “Met de mededeling van deze SvN , worden Starters enorm onder druk gezet, dat kan nooit in het belang van de starter zijn” vervolgd  Hoogeterp.
01 januari alleen nog de annuïteiten hypotheek voor de Starter
“Vanaf 01 januari is alleen de hypotheekvorm waarin je volledig aflost nog aftrekbaar, een slecht overblijfsel uit het Kunduz akkoord” aldus Hoogeterp “daarbij bij komt dat de leencapaciteit met ingang van 01 januari ook nog een keer verlaagd wordt met bij €15.000 voor een gemiddelde starter. Dit is werkelijk een heel slecht plan. Bij Rutte twee doet de Starter niet meer mee”
Petitie “bij Rutte TWEE doet de starter niet meer MEE!”
Stichting Starter roept iedere starter dan ook op om de petitie in te vullen zodat Stichting Starter ook met die gegevens een vuist kan maken naar Rutte 2. “Het verbaast ons sowieso dat het zo stil is vanuit de marktpartijen, vandaar dat wij dit initiatief gestart zijn met de hoop op navolging vanuit de markt in het belang van de starter.” Beëindigt Hoogeterp.