04 / 09 – Dat de huizenmarkt onder druk staat is geen nieuws, dat weten we inmiddels allemaal. Prijzen dalen en de hypotheekrenteaftrek blijft een steeds besproken onderwerp.

Maar met zijn allen afwachten lost niets op, de binnenlandse economie kan slechts alleen aantrekken door het vertrouwen in de woningmarkt terug te vinden. Niet alle Nederlandse gemeenten zien het zo somber in, er zijn weldegelijk gemeenten waarbinnen de bouwactiviteiten niet stagneren en huiseigenaren juist wel in hun woning investeren.

Stichting Starter komt op voor de belangen van de starter. De startende woningkoper is juist in deze tijd van heel groot belang. Met het betrekken van hun eerste woning kunnen de vorige bewoners weer doorstromen naar een volgende groter woning. Voor starters is het juist nu de ideale tijd zich te oriënteren op de woningmarkt. De woningprijzen zijn relatief laag en de onderhandelingsruimte is bovengemiddeld ruim en de hypotheekrente is historisch laag dus ook ook al komt er een beperking op de renteaftrek dan zijn de maandlasten nog steeds relatief laag. Door de juiste begeleiding van een financieel adviseur en aankoopmakelaar in het gehele traject kan juist die droom-start-woning wel realiteit worden!

Om de starter in contact te brengen met betrouwbare partijen organiseert Stichting Starter op donderdagavond 20 september het Nationaal Starterscafé. Het Starterscafé stelt de startende woningzoeker in de gelegenheid zich te laten informeren over en kennis te maken met experts op het gebied van woningfinanciering, makelaardij en notariaat.
Veel jongeren willen nog steeds een woning kopen. Het Starterscafé is er juist voor bedoelt de mogelijkheden en onmogelijkheden te schetsen die komen kijken bij het kopen van een eerste huis. Wanneer kopen op dit moment voor jou nog geen optie is, bijvoorbeeld door een te minimale leencapaciteit of BKR-registratie, dan zullen de aanwezige adviseurs je aangeven welke mogelijkheden er juist wel voor jou zijn. Desalniettemin is het voor de meeste starters vaak wel mogelijk een eigen woning te financieren met behulp van een starterslening of met de hulp van hun ouders. Vraag daarom in het Starterscafé naar de extra financieringsmogelijkheden!

In september en in de woonmaand oktober worden door het hele land op diverse locaties Starterscafés gehouden. Op jouweerstewoning.nl zijn alle locaties en tijden terug te vinden. Het Starterscafé is een gratis inloopmoment, zonder ellenlange presentaties, waarbij je een-op-een kunt speeddaten. Ook ligt er een goodybag voor je klaar met allerlei nuttig naleeswerk.