12 / 04 – AMSTERDAM (AFN) – Hulp aan starters is essentieel voor het vlottrekken van de Nederlandse woningmarkt. Dat zei brancheorganisatie Bouwend Nederland dinsdag in een reactie op sombere cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over het aantal opgeleverde woningen en afgegeven bouwvergunningen in 2010.

Het aantal opgeleverde woningen daalde met 32 procent tot 56.000, het laagste niveau sinds 1952. Dat is een tekort van 19.000 ten opzichte van het niveau van 75.000 woningen per jaar waarmee minister Piet Hein Donner rekent. ,,Als het zo doorgaat, is er over vijf jaar een tekort van 100.000 woningen\’\’, aldus voorzitter Elco Brinkman van Bouwend Nederland. Vorig jaar nam het aantal verstrekte bouwvergunningen met 16 procent af tot 61.000. Volgens het CBS zit er gemiddeld anderhalf tot twee jaar tussen het verkrijgen van een vergunning en de oplevering van een woning. De daling is daarmee een slechte voorbode voor de komende jaren.

Het beeld
,,Het beeld is nog zwarter dan het negatieve beeld dat we al hadden over 2010\’\’, aldus Brinkman. ,,Het is een structureel probleem voor iedere Nederlander die wil verhuizen, maar tegelijkertijd ook voor de hele economie. Een daling met 15.000 woningen op jaarbasis betekent alleen al in de bouw een verlies van zo\’n 30.000 banen.\’\’
Toch vindt Brinkman ,,dat we niet moeten gaan zitten somberen.\’\’ Afschaffen van de overdrachtsbelasting voor starters vindt hij ,,het logische beginpunt\’\’ om de woningmarkt weer op de rails te krijgen. ,,Daarmee open je de woningmarkt voor deze groep, zodat alles weer in beweging komt.\’\’

De overdrachtsbelasting
Bouwend Nederland krijgt bijval van de Vereniging Eigen Huis (VEH) en de Vereniging van Nederlandse Projectontwikkeling Maatschappijen (Neprom). De overdrachtsbelasting bedraagt 6 procent van de koopsom van een woning.
Bijna de helft (45 procent) van de huurders overweegt een huis te kopen als de overdrachtsbelasting wordt afgeschaft, bleek vorige week uit een peiling door Intomart in opdracht van de VEH. Onder jongeren tot 34 jaar neemt bij 53 procent de koopbereidheid toe.

De timing
Nepromdirecteur Jan Fokkema is daarom niet te spreken over de timing van toezichthouder AFM, die onlangs aangaf streng te gaan toezien op de aangescherpte hypotheekregels. ,,De bouwsector is laatcyclisch en zal dit en volgend jaar nog flinke klappen krijgen. Door de strengere regels is er minder ruimte voor kredietverstrekking, terwijl het tekort aan woningen, met name in de Randstad, al aanzienlijk is.\’\’
Ook stellen banken volgens Fokkema extreme eisen aan ouders die garant willen staan voor een hypotheek van hun kinderen. ,,Het gaat niet alleen om voldoende overwaarde op hun eigen woning, maar ook over het inkomen van de ouders en van het kind. Als je niet precies in dat vakje past, lukt het dus niet.\’\’