16 / 08 – Juist nu we merken dat de vraag naar woningen in Alkmaar weer aantrekt, blijft de gemeente Alkmaar vasthouden aan de kromme regel om onderscheid te maken voor de Starterslening voor bestaande bouw en nieuwbouw.

Stichting Starter
Stichting Starter is een landelijke stichting die opkomt voor de belangen van de koopstarter op de woningmarkt. Deze Stichting is kritisch over het beleid van de gemeente Alkmaar omdat er onderscheid wordt gemaakt tussen bestaande bouw woningen en nieuwbouw woningen voor de koopstarter en het daardoor alle schijn heeft dat de gemeente prioriteiten geeft aan de nieuwbouw sector in plaats van de woningmarkt in zijn geheel.

Voorwaarden Starterlening gemeente Alkmaar (€ 35.000)

– Nieuwbouw tot een koopsom €178.000 GEEN ondergrens qua prijs
– Bestaande bouw koopsom tussen de €157.000 en €178.500 WEL een ondergrens

“En hier zit dus het grote probleem, als je als gemeente de starter echt wilt helpen dan zou er geen onderscheid gemaakt moeten worden tussen nieuwbouw en bestaande bouw en al helemaal GEEN ondergrens in de prijs. Door de prijsdalingen van de afgelopen jaren zijn er prachtige starterswoningen in Alkmaar onder de prijs van €157.000 te koop en deze woningen komen nu niet in aanmerking voor de koopstarter” aldus Dirk Hoogeterp bestuurder van Stichting Starter. “sterker het zorgt ervoor dat de marktwerking niet werkt, een woning die eigenlijk voor €147.000 verkocht kan worden wordt nu kunstmatig hoger verkocht om maar voor de starterslening in aanmerking te komen en dit kost de koper gedurende zijn loopt van de hypotheek minimaal €25.000 of te wel 16% van de waarde van zijn woning!”

€157.000 is geen startersprijs voor de koopstarter
“het verbaast ons enorm dit scheve beleid van de gemeente Alkmaar, wij kennen alle regelingen door het hele land als landelijke stichting, maar zo een drempel opleggen voor de bestaande bouw woningen vinden wij merkwaardig en staat haaks op het beleid van minister Blok van Wonen. Tevens indien een alleenstaande starter een woning van €157.000 koopt kan je niet meer praten over een startersinkomen. Voor zo een woning moet een alleenstaande koopstarter al een minimaal inkomen hebben van ca €35.000, niet echt een inkomen wat snel door een starter verdiend wordt”, vervolgt Hoogeterp.

Oproep aan de politiek
Stichting Starter roept de politiek op om de minimum grens voor de starterslening, zoals bijna in alle gemeenten voor bestaande bouw woningen te laten vervallen, waardoor ook de bestaande bouw van deze regeling kan profiteren.

Voor vragen kunt u mailen naar info@stichtingstarter.nl