09 / 07 – Starters zijn dé groep die de woningmarkt weer in beweging moet krijgen. Vaak wordt er naar de overheid gewezen, maar wat kun je als makelaar zelf doen? Hoe vind je de starter, hoe vindt hij u en hoe kunt u ze activeren?

1) Maak reclame in de juiste scene
Zoek de starter op! Waar hangt hij uit? In de kroeg, de discotheek, op een festival. Zorg dat je dáár opvalt als makelaar. “Wij leggen heel low profile bierviltjes met ons logo erop in het café neer. Zo komt je naam telkens weer even onder de aandacht. Bijkomend voordeel: mensen schrijven vaak een telefoonnummer op zo’n viltje en nemen het mee naar huis. Het werkt, de herhaling van het zien zorgt ervoor dat ze uiteindelijk op ons afstappen”, weet Maarten Oonk van Startersmakelaar.com. Deze makelaardij zoekt de jongeren actief op in hun habitat. “De reclame die tot nu toe het best heeft gewerkt, is onze sponsoring op een festival. Twee verpleegsters lopen daar rond als eerste hulp bij aankoop van een eerste huis. Dankzij prijsvragen – win een jaarlang gratis woonhuisverzekering – verzamelen we op zo’n dag al snel 100 tot 150 e-mailadressen. Het zijn niet direct allemaal woningzoekers, maar je kunt ze wel benaderen met je – luchtige – nieuwsbrief.”

2) Tweets & likes
Een effectieve tool om de starter te bereiken zijn Social Media. Oonk: “Vooral Twitter werkt goed. We hebben zo’n duizend volgers. De Tweets zijn ook gericht op serieuze zaken en ontwikkelingen, maar altijd luchtig en vaak met een kwinkslag gebracht, zodat het interessant blijft om te volgen.”

3) Een borrel doen in het starterscafé
Waar kun je de starter het best bereiken? Op de plek waar hij zich senang voelt en dat is volgens Dirk Hoogeterp van Stichting Starter platgezegd in het plaatselijke café. Tijdens startersavonden komen verschillende marktpartijen – wooncorporaties, makelaars, financieel adviseurs, notarissen – bijeen om de startende woningzoeker te informeren via speeddate-sessies. “Het succes is enorm, mede dankzij de crisis, die de starter onzeker heeft gemaakt. Maar het is meer dan dat. Die starter stapt in eerste instantie niet graag een sjiek kantoor binnen. Doel van de stichting is dan ook: de starter zo laagdrempelig mogelijk informeren. Onze avonden worden georganiseerd vanuit een non-profit gedachte, dat verlaagt de drempel. Cruciaal hierbij is een krachtenbundeling tussen de marktpartijen. Dat versterkt elkaar.” Een startersavond duurt ongeveer twee uur en trekt gemiddeld 30 tot 40 bezoekers. Veel van hen willen na afloop graag een afspraak bij de makelaar. Twee keer per jaar, een week voor de Open Huizen Route, is er het nationaal starterscafé.

4) Etaleer een huis op reële maandlasten
Hoe activeer je die starter? “Je moet ze aan tafel zien te krijgen en dat is best moeilijk. Wat goed werkt, is verkopen op reële maandlasten. Geef aan: als je dit huis koopt met de gewijzigde hypotheekregels kun je voor 450 euro wonen. Als je dit voor de starter maar genoeg etaleert, krijgt hij ook weer het idee dat het zin heeft om op gesprek te gaan”, merkt Oonk.

5) Verwijs naar de Starterslening
Wijs de starter erop dat hij aanspraak kan maken op een Starterslening. Dit bedrag kan de koop misschien net wel mogelijk maken. Check of uw gemeente dit initiatief ondersteunt. Zo niet, probeer hier aandacht voor te vragen met een aantal collegamakelaars. De regeling is op dit moment extra aantrekkelijk voor gemeenten omdat het Rijk budget beschikbaar heeft gesteld, waarmee de helft van de kosten van de Starterslening wordt betaald. Sinds 13 februari is dit budget nog eens verhoogd van 20 naar 50 miljoen euro om lokale overheden nog meer te stimuleren de lening in te zetten. Kostendeling biedt ook perspectief voor gemeenten die de Starterslening nog niet voeren. Partijen die baat hebben bij de verkoop van de woning zoals consumenten, corporaties, projectontwikkelaars of makelaars delen dan mee in de kosten. “Een makelaar in Oss heeft gewoon zelf het initiatief genomen om de gemeente te overtuigen door de verkopende particulier mee te laten betalen”, aldus Jan Willem van Beek van SVn. De Starterslening van SVn wordt in ongeveer 200 gemeenten gevoerd. Ga naar Svn.nl voor een actueel overzicht van actieve gemeenten en meer informatie over het onderwerp.

6) Totaalpakket Is de starter uw drempel over?
Verleid hem met een low budget en vast tarief voor de makelaarskosten en de hypotheekadviseur. Aantrekkelijk en duidelijk. Zo rekent Startersmakelaar elke klant 2500 euro. “Al onze kantoren mogen zelf bepalen hoe het onderling verdeeld wordt, maar de klant betaalt nooit meer dan dat bedrag. Veel makelaars zeggen het niet te kunnen doen voor deze prijs. Wij wel. Voor ons werkt deze formule goed. Zeker omdat we er ook nog verzekeringen bij doen. Wij kunnen daardoor een aantrekkelijk totaalpakket aanbieden.”

7) Met scooter op huizenjacht
Bedenk opvallende acties die jongeren aanspreken. Startersmakelaar.com organiseert regelmatig opstartdagen. “Dan zetten we een aantal scooters voor de deur en kunnen mensen op die scooters langs de huizenroute rijden. Met lekker weer vinden ze dat hartstikke mooi. Dan halen we het lokale krantje erbij voor wat foto’s en maken we gelijk leuke reclame.”

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Vastgoed Magazine